wiosna_26Wszyscy uczniowie od najmłodszych już lat uczą się dbać o swoje zdrowie. Pod hasłem „W zdrowym ciele zdrowy duch” w szkole w Łężcach 21 marca 2016 r. odbyło się powitanie wiosny. Na tę okazję uczniowie przygotowali wiersze zachęcające do zdrowego odżywiania, aktywności fizycznej a także zwracania uwagi na zmiany zachodzące wiosną w przyrodzie. W konkursie udział wzięło 25 uczniów klas I – III i przedstawiciele oddziału przedszkolnego. Rodzice przygotowali dzieciom odpowiednie stroje i wiele rekwizytów. Uczennica klasy II Emilia Siekierka zaprezentowała wiersz swojego autorstwa. Po wszystkich występach Jury, w skład którego wchodzili – pani dyrektor Joanna Bęben, pani Krystyna Fartuch, Julia Kurpiela i Kevin Pietrasz przedstawiło wyniki:

  • I miejsce – Jakub Czogała, Emilia Siekierka, Szymon Bich,
  • II miejsce -  Julia Moszek, Andrea Kern, Wiktoria Sordyl,
  • III miejsce – Jakub Pogodała, Julia Gartlieb, Kamil Wołochowski

 

Na zakończenie wszyscy występujący dostali pamiątkowe dyplomy. Gratulujemy uczestnikom i zapraszamy na kolejny konkurs za rok. Po wszystkich występach uczniowie z Marzanną poszli szukać wiosny. Dzieci wyposażone w instrumenty muzyczne, gwizdki i głośno krzycząc oznajmiali mieszkańcom Łężec, że właśnie nadeszła wiosna.

desery_4W Zespole Szkolno – Przedszkolnym w Pokrzywnicy cały rok szkolny realizowane są działania propagujące zdrowe odżywiania się uczniów i ich rodziców. Kolejnym z nich była próba zmiany nawyku dotyczącego spożywania ciast i deserów. Z obserwacji i rozmów z dziećmi wynikało, że konsumowane są ciasta wysokokaloryczne, z dużą zawartością cukru. Należy pokazać uczniom i ich rodzicom, że można spróbować czegoś innego, równie pysznego, ale mniej kalorycznego. Na zajęciach kółka przyrodniczego uczniowie klasy V wyszukali w Internecie przepisy na niskokaloryczne desery. Jednym z nich były ciasteczka owsiane, które następnie upiekli w szkole i poczęstowali nimi kolegów i pracowników. Innym przepisem było ciasto marchewkowe, które upiekła w domu Melanie Kudela razem ze swoją mamą. Zostali nim poczęstowani wszyscy chętni w czasie DNIA NISKOKALORYCZNEDO DESERU, który odbył się 14 marca 2016 roku. Wszystkim bardzo smakowało. Cieszymy się z zaangażowania rodziców w prowadzone w szkole akcje. Mamy nadzieję, że przyniosą one rezultaty w postaci zdrowszego odżywiania się uczniów oraz ich rodzin.

desery_12W styczniu i lutym 2016 roku w Zespole Szkolno – Przedszkolnym w Pokrzywnicy realizowano kolejne zadania programu propagowania zdrowego odżywiania się uczniów. Dotyczyło ono deserów i przekąsek, które są ulubionymi przez dzieci posiłkami. Celem podjętych działań było wyrobienie u uczniów nawyku zastępowania deserów wysokokalorycznych niskokalorycznymi i łatwostrawnymi. Pierwszym krokiem było wyszukiwanie w Internecie danych na temat ilości kalorii w ulubionych ciastach, ciasteczkach, batonach, lizakach, chipsach. Okazało się, że jest ich naprawdę bardzo dużo. Następnym krokiem było odszukanie przepisów na przekąski zawierających mało kalorii, ale równie smacznych. Uczniowie ze zdziwieniem stwierdzili, że można wybrać kilka przepisów, według których nawet w szkole można przyrządzić deser: ciasteczka owsiane, ciasto marchewkowe, ciasto z owocami, koktajl. Sporządzono kolorowe plakaty, aby inni uczniowie mogli zapoznać z tą wiedzą. Na zajęciach kółka przyrodniczego uczniowie klasy piątej upiekli ciasteczka owsiane, których głównym składnikiem są płatki owsiane, nie tylko niskokaloryczne, ale także pełniące bardzo ważną rolę w trawieniu pokarmów i pozbywaniu się substancji szkodliwych. Mało w nich było cukru i mąki. W całej szkole pięknie pachniało. Tymi pysznymi wypiekami poczęstowano wszystkie dzieci, nauczycieli i innych pracowników. Wszystkim bardzo smakowały.

Mamy nadzieję, że u dzieci na stałe nastąpiła zmiana  nawyków żywieniowych dotycząca przekąsek. Chcielibyśmy, aby u rodziców również. Pragniemy, aby ograniczali podawanie dzieciom wysokokalorycznych przekąsek, które prowadzą do nadwagi i otyłości.

listy_13Po raz kolejny, Zespół Szkolno-Przedszkolny w Pokrzywnicy wziął udział w ogólnopolskiej akcji prowadzonej przez Fundację Ekologiczną Arka LISTY DLA ZIEMI. Jej główną ideą jest kształtowanie postaw proekologicznych i prozdrowotnych u ludzi dorosłych spowodowane przez dzieci. Uczniowie pisali listy adresowane do rodziców, dziadków, mieszkańców wsi, które przyniosą korzyść naszej planecie – Ziemi. Nakłaniali  ich do mądrych zakupów, które ograniczą ilość odpadów opakowaniowych, niepalenia śmieci, segregowania odpadów, bo są one zbyt cenne, by je marnować. Papier, szkło, tworzywa sztuczne nadają się do ponownego użytku lub recyklingu. Nic nie powinno się marnować. Trzeba taką wiedzę przekazywać dorosłym. Mogą ją przekazywać dzieci i młodzież. Postępują szczerze i spontaniczne, chętnie przekonują się do zmian, zwłaszcza tych, dzięki którym można ocalić naturalne środowisko. Ponad połowa uczniów naszej szkoły wzięła udział w akcji. W osobistych listach użyli wielu argumentów, aby ratować Ziemię. Zachęcali do ograniczania jednorazowych torebek foliowych,  jednorazowych sztućców, talerzy, kubków, niepraktycznych opakowań, które natychmiast stają się śmieciami, oddawania niepotrzebnych rzeczy w dobrym stanie innym ludziom. Mamy nadzieję, że takie działania prowadzone wśród dzieci i młodzieży spowodują zmianę postaw i nawyków. Tylko my ludzie możemy uratować Ziemię przed nieodwracalnymi zmianami, które mogą doprowadzić do zagłady naszej planety.

dzien ziemi_5Obchody ŚWIATOWEGO DNIA ZIEMI stały się tradycją w Zespole Szkolno – Przedszkolnym w Pokrzywnicy. W bieżącym roku obchodzony jest on w Polsce  pod hasłem „Z ENERGIĄ ZMIEŃMY NAWYKI”.  Wydaje się ono bardzo poważne, ponieważ dotyczy źródeł energii. Uczniowie nie mają na to wpływu. Decyzje o zmianach  podejmują władze państwowe lub samorządowe. Jednak dzieci mogą zmieniać nawyki swoje i swoich rodzin, więc wpływać na stan środowiska. Pierwszym działaniem było wzięcie udziału w akcji Stowarzyszenia ARKA „ Listy dla Ziemi”. Uczniowie piszą listy adresowane do rodziców, mieszkańców wsi, prosząc o zmianę zachowania, aby nasza planeta nie była niszczona przez ludzi, a jej piękno było zachowane dla następnych pokoleń. W ramach zajęć KÓŁKA PRZYRODNICZEGO uczniowie przygotowali prezentację multimedialną „ Odnawialne źródła energii”. Następnie przeprowadzono SZKOLNY KONKURS WIEDZY EKOLOGICZNEJ. 22 kwietnia 2015 uroczyście obchodzono w szkole DZIEŃ ZIEMI. Na początku pani dyrektor Joanna Bęben wręczyła dyplomy uczniom, którzy uzyskali najlepsze wyniki w konkursie ekologicznym:

  • 1. miejsce:  Karolina Kabot – klasa VI, Patryk Zmarzły – klasa VI
  • 2. miejsce:  Remigiusz Ilnicki – klasa VI
  • 3. miejsce:  Dorota Wołochowska – klasa V

Następnie przedstawiono prezentacje multimedialną „Odnawialne źródła energii”. Potem wszyscy uczniowie zostali podzieleni na grupy i wykonali szereg zadań proekologicznych: przygotowali mapy myśli, rozpoznawali drzewa liściaste i iglaste po liściach i owocach, rozpoznawali parki narodowe oraz rezerwaty na Opolszczyźnie, rysowały piękne krajobrazy ukazujące niepowtarzalny urok naszej planety. Największym powodzeniem cieszyły się kalambury. Dzieci pokazywały bez słów przysłowia i porzekadła, gdzie występują zwierzęta i rośliny. Wszyscy świetnie się bawili. Były to bardzo przyjemne i pouczające zajęcia, bowiem w zabawowy i humorystyczny sposób przekazały bardzo ważne treści proekologiczne.

Każdego roku uczniowie klas I – III uczestniczą w projekcie edukacyjnym „Tydzień chleba”. W tym roku projekt ten odbywał się w dniach 27 – 30 X 2014r.  Pierwszego dnia uczniowie poznali historyjkę „Od ziarenka do bochenka”, opowiadanie Czesława Janczarskiego „Żyto i chleb”. Następnie przedszkolaki i klasa I kolorowały obrazki i układały według kolejności historyjkę obrazkową związaną z powstawaniem chleba. Starsze dzieci – klasa  II i III samodzielnie wykonywały ilustracje do zdań związanych  z powstawaniem chleba. Drugiego dnia uczniowie oglądali przygotowaną w szkole dekorację, rozpoznawali rodzaje zbóż i mąk oraz dodatków do pieczywa. Mieli także możliwość degustacji pieczywa pszennego, żytniego i grahama. Dzieci także oglądały film „Jak to jest zrobione – chleb” oraz „Złoty dzwoneczek”.
Kolejnego dnia dzieci analizowały przysłowia związane z chlebem, słuchały historii związanej z wyrażaniem szacunku dla chleba kiedyś i dziś. Uczniowie jednogłośnie stwierdzili, że nie należy wyrzucać pieczywa a należy wykorzystywać go do wykonania grzanek i tostów. Największą atrakcją dla dzieci był ostatni dzień projektu. Tego dnia wszyscy zebrali się w kuchni, umyli dokładnie ręce, podwinęli rękawy i przystąpili do wyrabiania ciasta chlebowego. Uczniowie klasy III sprawnie odmierzali potrzebne ilości produktów a młodsze dzieci wszystko dokładnie mieszały. Blachy wypełnione ciastem chlebowym długo grzały się w piekarniku. Zapach pieczonego chleba rozchodził się po całej szkole i potęgował głód we wszystkich brzuchach. Po długiej chwili oczekiwania każdy z ogromnym smakiem i apetytem zjadł kawałek świeżego i pachnącego chleba z masłem. Zajęcia takie są niezwykle atrakcyjne dla wszystkich dzieci. Uczniowie angażują się  we wszystkie zadania. Poprzez działania praktyczne poznają prace rolnik i piekarza.

zdrowie_7Dnia 5 listopada 2014 roku w Oddziale Przedszkolnym w ramach zajęć praktycznych dzieci przyniosły swoje ulubione warzywa i przygotowały pod okiem nauczyciela zdrową sałatkę. Dzieci zapoznały się przy okazji z zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy w kuchni oraz przekonały się o swoich zdolnościach kulinarnych.

bezpieczna droga do szkoly_1Wraz z rozpoczęcie roku szkolnego w naszej szkole przystąpiono do realizacji działań ujętych w Programie Promocji Zdrowia. Pierwszym zagadnieniem jest bezpieczna droga do szkoły. Dzieci zapoznały się z podstawowymi zasadami zachowania na drogach korzystając z przygotowanej gazetki ściennej i doświadczeń zdobytych na przejściu dla pieszych znajdującym się w pobliżu szkoły. W realizacji tego zadania pomocny był policjant, który w czasie spotkania z uczniami opowiedział o zagrożeniach, które mogą najmłodsi napotkać  na drodze. Aby zapewnić bezpieczeństwo naszym uczniom, każde dziecko otrzymało kamizelkę odblaskową, dzięki której poruszając się po drogach dzieci będą widoczne z daleka.  

podziel sie owocem_5Zespół Szkolno – Przedszkolny w Pokrzywnicy od wielu lat jest placówką promującą zdrowy styl życia wśród przedszkolaków i uczniów klas I – VI. Jednym z założeń Programu Szkoły Promującej Zdrowie  jest szerzenie wśród dzieci zasad prawidłowego, a więc zdrowego odżywiania się. Szczególnie istotne jest spożywanie jak największej ilości warzyw i owoców, które zawierają Witaminy niezbędne do prawidłowego funkcjonowania każdego organizmu. Dzieci opowiadały, że w ich przydomowych sadach i ogrodach jest bardzo dużo jabłek, gruszek, śliwek. Postanowiono więc zorganizować akcję PODZIEL SIĘ OWOCEM, aby owoce nie marnowały się, tylko były ze smakiem jedzone przez uczniów w czasie przerw. Polega ona na umieszczaniu w specjalnym koszu przyniesionych z domu owoców, którymi częstują się chętni. Akcja cieszy się dużym powodzeniem wśród uczniów i nauczycieli. Cieszymy się , że dzieci jedzą owoce jako przekąskę, ograniczają natomiast spożywanie cukierków, batonów i innych słodyczy, które prowadzą do nadwagi i otyłości oraz wielu chorób.

ogrodek_2

Uczniowie klasy II znając zasady zdrowego odżywianie przygotowali doniczkowy ogródek. Dzieci zgromadziły wszystkie niezbędne rzeczy i w doniczce wysiały szczypior, pietruszkę i koper. Ogromną atrakcją było codzienne zaglądanie do doniczki i niecierpliwe oczekiwanie na pojawienie się pierwszych kiełków. Dzięki takim zajęciom dzieci wdrażają się do prawidłowego odżywiania i systematycznej pielęgnacji roślin.

piramida_3Tematyka dbanie o zdrowie poruszana jest wśród uczniów bardzo często. Realizując program promocji zdrowia dzieci zwracają uwagę na to, co jedzą i w jaki sposób jedzą. Aby rozszerzyć nieco wiadomości dzieci, na lekcji języka angielskiego uczniowie klasy III szkoły w Łężcach wykonywali plakaty przedstawiające piramidę zdrowia. Do wykonania plakatów i podpisywania przyklejanych ilustracji dzieci używały języka angielskiego. Dzięki tym zajęciom uczniowie udoskonalili umiejętność posługiwania się słownikiem języka angielskiego i poznały wiele nowych, nieznanych dotąd słówek. Wykonane przez uczniów klasy III plakaty zostały zaprezentowane na szkolnym korytarzu.

Więcej artykułów…