20 maja 2014 r. uczniowie klas piątych z ponad 6 tys. szkół podstawowych wzięli udział w Diagnozie Umiejętności Matematycznych. Badanie sprawdzi, jak przygotowani są do nowego sprawdzianu szóstoklasisty, który jest inny od dotychczasowych i według nowej podstawy programowej. Co to oznacza w praktyce? W 2015 r. szóstoklasiści rozwiążą dwa arkusze, a nie - tak jak teraz - jeden. Pierwszy zbada wiadomości z polskiego i matematyki oraz umiejętność ich wykorzystania w zadaniach osadzonych w kontekście przyrodniczym lub historycznym; drugi - zadania z języka obcego.
Testy DUMa miały sprawdzić m.in. jak uczniowie radzą sobie z dobieraniem odpowiedniego modelu matematycznego do rozwiązywanego problemu, a także z rozumowaniem oraz tworzeniem strategii rozwiązania problemu. Diagnoza nawiązywała formą i rodzajem zadań do sprawdzianu szóstoklasisty w 2015 r.
Dane na temat wyników uzyskanych przez uczniów w szkole, będą dostępne przed zakończeniem roku szkolnego.
Każda szkoła otrzyma informacje o wynikach uczniów na tle innych placówek jesienią tego roku.