W październiku 2016 roku dzieci z Publicznego Przedszkola w Pokrzywnicy z oddziałem w Łężcach z okazji "Warzywnego tygodnia" obchodziły Urodziny Marchewki. Wszystkie działania tematycznie związane były z marchewką. Nie zabrakło zabaw ruchowych ze śpiewem - urodziny marchewki, czytania wiersza J. Brzechwy "Marchewka". Wykonano także sałatkę warzywną i marchewkowe muffinki. Działania te podjęto w ramach realizowanej innowacji pedagogicznej, której celem jest kształtowanie pozytywnych postaw wobec zdrowia.
W środę 05.10.2016r. było w Publicznym Przedszkolu w Pokrzywnicy przesmacznie, a przede wszystkim zdrowo! Dzieci na zajęciach własnoręcznie przygotowały pyszną, witaminową sałatkę. Przedszkolaki przyniosły z domów różne świeże owoce. Były jabłka, gruszki, banany, śliwki, mandarynki, kiwi, pomarańcze, winogrona, a nawet mango. Wszyscy mieli soczyste minki na widok tak smakowitych owoców i każdy ochoczo zabrał się do pracy. Dokładnie umyliśmy rączki, potem ubraliśmy fartuszki, w których wyglądaliśmy jak prawdziwe kuchciki, a następnie posegregowaliśmy umyte wcześniej przez panią owoce. Każdy miał tackę, nożyk i tak przystąpiliśmy do krojenia. Dzieci samodzielnie kroiły i przyrządzały sałatkę owocową przestrzegając zasad bezpieczeństwa przy posługiwaniu się nożem. Przyrządzanie sałatek dało przedszkolakom wiele satysfakcji jednocześnie uświadamiając, jak ważną rolę odgrywają witaminy we właściwym funkcjonowaniu organizmu. Sałatka udała się, wyszła wspaniale!
Wszyscy uczniowie od najmłodszych już lat uczą się dbać o swoje zdrowie. Pod hasłem „W zdrowym ciele zdrowy duch” w szkole w Łężcach 21 marca 2016 r. odbyło się powitanie wiosny. Na tę okazję uczniowie przygotowali wiersze zachęcające do zdrowego odżywiania, aktywności fizycznej a także zwracania uwagi na zmiany zachodzące wiosną w przyrodzie. W konkursie udział wzięło 25 uczniów klas I – III i przedstawiciele oddziału przedszkolnego. Rodzice przygotowali dzieciom odpowiednie stroje i wiele rekwizytów. Uczennica klasy II Emilia Siekierka zaprezentowała wiersz swojego autorstwa. Po wszystkich występach Jury, w skład którego wchodzili – pani dyrektor Joanna Bęben, pani Krystyna Fartuch, Julia Kurpiela i Kevin Pietrasz przedstawiło wyniki:
- I miejsce – Jakub Czogała, Emilia Siekierka, Szymon Bich,
- II miejsce - Julia Moszek, Andrea Kern, Wiktoria Sordyl,
- III miejsce – Jakub Pogodała, Julia Gartlieb, Kamil Wołochowski
Na zakończenie wszyscy występujący dostali pamiątkowe dyplomy. Gratulujemy uczestnikom i zapraszamy na kolejny konkurs za rok. Po wszystkich występach uczniowie z Marzanną poszli szukać wiosny. Dzieci wyposażone w instrumenty muzyczne, gwizdki i głośno krzycząc oznajmiali mieszkańcom Łężec, że właśnie nadeszła wiosna.
W Zespole Szkolno – Przedszkolnym w Pokrzywnicy cały rok szkolny realizowane są działania propagujące zdrowe odżywiania się uczniów i ich rodziców. Kolejnym z nich była próba zmiany nawyku dotyczącego spożywania ciast i deserów. Z obserwacji i rozmów z dziećmi wynikało, że konsumowane są ciasta wysokokaloryczne, z dużą zawartością cukru. Należy pokazać uczniom i ich rodzicom, że można spróbować czegoś innego, równie pysznego, ale mniej kalorycznego. Na zajęciach kółka przyrodniczego uczniowie klasy V wyszukali w Internecie przepisy na niskokaloryczne desery. Jednym z nich były ciasteczka owsiane, które następnie upiekli w szkole i poczęstowali nimi kolegów i pracowników. Innym przepisem było ciasto marchewkowe, które upiekła w domu Melanie Kudela razem ze swoją mamą. Zostali nim poczęstowani wszyscy chętni w czasie DNIA NISKOKALORYCZNEDO DESERU, który odbył się 14 marca 2016 roku. Wszystkim bardzo smakowało. Cieszymy się z zaangażowania rodziców w prowadzone w szkole akcje. Mamy nadzieję, że przyniosą one rezultaty w postaci zdrowszego odżywiania się uczniów oraz ich rodzin.
4 marca 2016 roku dzieci z przedszkola w Łężcach podjęły wielkie wyzwanie – same przygotowały dla siebie drugie śniadanie. Na początku przypomniały sobie zasady bezpieczeństwa, których należy przestrzegać podczas posługiwania się przyrządami kuchennymi. Po starannym umyciu rąk, założeniu fartuszków i przygotowaniu stanowisk pracy wszyscy zabrali się do pracy. Dzieci samodzielnie smarowały pieczywo, a następnie układały na kromkach wybrane przez siebie produkty. Oprócz kolorowych kanapek przygotowano także zdrową surówkę z marchewki i jabłka. Zajęcia te miały na celu wykształcić u dzieci właściwe nawyki żywieniowe oraz higieniczne.
W styczniu i lutym 2016 roku w Zespole Szkolno – Przedszkolnym w Pokrzywnicy realizowano kolejne zadania programu propagowania zdrowego odżywiania się uczniów. Dotyczyło ono deserów i przekąsek, które są ulubionymi przez dzieci posiłkami. Celem podjętych działań było wyrobienie u uczniów nawyku zastępowania deserów wysokokalorycznych niskokalorycznymi i łatwostrawnymi. Pierwszym krokiem było wyszukiwanie w Internecie danych na temat ilości kalorii w ulubionych ciastach, ciasteczkach, batonach, lizakach, chipsach. Okazało się, że jest ich naprawdę bardzo dużo. Następnym krokiem było odszukanie przepisów na przekąski zawierających mało kalorii, ale równie smacznych. Uczniowie ze zdziwieniem stwierdzili, że można wybrać kilka przepisów, według których nawet w szkole można przyrządzić deser: ciasteczka owsiane, ciasto marchewkowe, ciasto z owocami, koktajl. Sporządzono kolorowe plakaty, aby inni uczniowie mogli zapoznać z tą wiedzą. Na zajęciach kółka przyrodniczego uczniowie klasy piątej upiekli ciasteczka owsiane, których głównym składnikiem są płatki owsiane, nie tylko niskokaloryczne, ale także pełniące bardzo ważną rolę w trawieniu pokarmów i pozbywaniu się substancji szkodliwych. Mało w nich było cukru i mąki. W całej szkole pięknie pachniało. Tymi pysznymi wypiekami poczęstowano wszystkie dzieci, nauczycieli i innych pracowników. Wszystkim bardzo smakowały.
Mamy nadzieję, że u dzieci na stałe nastąpiła zmiana nawyków żywieniowych dotycząca przekąsek. Chcielibyśmy, aby u rodziców również. Pragniemy, aby ograniczali podawanie dzieciom wysokokalorycznych przekąsek, które prowadzą do nadwagi i otyłości.
Po raz kolejny, Zespół Szkolno-Przedszkolny w Pokrzywnicy wziął udział w ogólnopolskiej akcji prowadzonej przez Fundację Ekologiczną Arka LISTY DLA ZIEMI. Jej główną ideą jest kształtowanie postaw proekologicznych i prozdrowotnych u ludzi dorosłych spowodowane przez dzieci. Uczniowie pisali listy adresowane do rodziców, dziadków, mieszkańców wsi, które przyniosą korzyść naszej planecie – Ziemi. Nakłaniali ich do mądrych zakupów, które ograniczą ilość odpadów opakowaniowych, niepalenia śmieci, segregowania odpadów, bo są one zbyt cenne, by je marnować. Papier, szkło, tworzywa sztuczne nadają się do ponownego użytku lub recyklingu. Nic nie powinno się marnować. Trzeba taką wiedzę przekazywać dorosłym. Mogą ją przekazywać dzieci i młodzież. Postępują szczerze i spontaniczne, chętnie przekonują się do zmian, zwłaszcza tych, dzięki którym można ocalić naturalne środowisko. Ponad połowa uczniów naszej szkoły wzięła udział w akcji. W osobistych listach użyli wielu argumentów, aby ratować Ziemię. Zachęcali do ograniczania jednorazowych torebek foliowych, jednorazowych sztućców, talerzy, kubków, niepraktycznych opakowań, które natychmiast stają się śmieciami, oddawania niepotrzebnych rzeczy w dobrym stanie innym ludziom. Mamy nadzieję, że takie działania prowadzone wśród dzieci i młodzieży spowodują zmianę postaw i nawyków. Tylko my ludzie możemy uratować Ziemię przed nieodwracalnymi zmianami, które mogą doprowadzić do zagłady naszej planety.
Obchody ŚWIATOWEGO DNIA ZIEMI stały się tradycją w Zespole Szkolno – Przedszkolnym w Pokrzywnicy. W bieżącym roku obchodzony jest on w Polsce pod hasłem „Z ENERGIĄ ZMIEŃMY NAWYKI”. Wydaje się ono bardzo poważne, ponieważ dotyczy źródeł energii. Uczniowie nie mają na to wpływu. Decyzje o zmianach podejmują władze państwowe lub samorządowe. Jednak dzieci mogą zmieniać nawyki swoje i swoich rodzin, więc wpływać na stan środowiska. Pierwszym działaniem było wzięcie udziału w akcji Stowarzyszenia ARKA „ Listy dla Ziemi”. Uczniowie piszą listy adresowane do rodziców, mieszkańców wsi, prosząc o zmianę zachowania, aby nasza planeta nie była niszczona przez ludzi, a jej piękno było zachowane dla następnych pokoleń. W ramach zajęć KÓŁKA PRZYRODNICZEGO uczniowie przygotowali prezentację multimedialną „ Odnawialne źródła energii”. Następnie przeprowadzono SZKOLNY KONKURS WIEDZY EKOLOGICZNEJ. 22 kwietnia 2015 uroczyście obchodzono w szkole DZIEŃ ZIEMI. Na początku pani dyrektor Joanna Bęben wręczyła dyplomy uczniom, którzy uzyskali najlepsze wyniki w konkursie ekologicznym:
- 1. miejsce: Karolina Kabot – klasa VI, Patryk Zmarzły – klasa VI
- 2. miejsce: Remigiusz Ilnicki – klasa VI
- 3. miejsce: Dorota Wołochowska – klasa V
Następnie przedstawiono prezentacje multimedialną „Odnawialne źródła energii”. Potem wszyscy uczniowie zostali podzieleni na grupy i wykonali szereg zadań proekologicznych: przygotowali mapy myśli, rozpoznawali drzewa liściaste i iglaste po liściach i owocach, rozpoznawali parki narodowe oraz rezerwaty na Opolszczyźnie, rysowały piękne krajobrazy ukazujące niepowtarzalny urok naszej planety. Największym powodzeniem cieszyły się kalambury. Dzieci pokazywały bez słów przysłowia i porzekadła, gdzie występują zwierzęta i rośliny. Wszyscy świetnie się bawili. Były to bardzo przyjemne i pouczające zajęcia, bowiem w zabawowy i humorystyczny sposób przekazały bardzo ważne treści proekologiczne.
Zajęcia miały na celu pokazanie dzieciom, jak zastąpić niezdrowe produkty żywnościowe w codziennej diecie równie smacznymi, ale wartościowymi produktami. Przedszkolaki zapoznały się z zasadami prawidłowego żywienia podczas różnorodnych działań. Po umieszczeniu w widocznym miejscu w sali plakatów, przedszkolaki zapoznawały się z „Piramidą Żywienia Przedszkolaka”. Przedstawione i omówione zostały poszczególne grupy produktów i piętra piramidy. Zorganizowane zostały różnorodne zabawy dydaktyczne i ruchowe pozwalające im przyswoić oraz utrwalić wiadomości dotyczące zdrowego odżywiania. Dzieci segregowały produkty żywnościowe na zdrowe i niezdrowe, uczyły się piosenek, rozwiązywały zagadki. W ramach prowadzonej akcji dzieci poznały także zasady prawidłowego komponowania posiłków. Wiersze i piosenki były również inspiracją do wykonania własnych piramid zdrowego żywienia. Dzieci wycinały z ulotek reklamujących produkty spożywcze dane artykuły i przyklejały je tworząc własne piramidy żywienia. Prace ozdobiły nasze przedszkole. Dzieci dowiedziały się, jak ważna jest aktywność fizyczna dla naszego zdrowia oraz picie wody niegazowanej. Realizowanej tematyce towarzyszyły różnego rodzaju zabawy sprawnościowe, zgodnie z zasadą podstawy piramidy żywienia - aktywnością fizyczną. Mamy nadzieję, że dzieci będą pamiętać o zdrowym i prawidłowym odżywaniu i będą przypominać o tym swoim rodzicom.
Każdego roku uczniowie klas I – III uczestniczą w projekcie edukacyjnym „Tydzień chleba”. W tym roku projekt ten odbywał się w dniach 27 – 30 X 2014r. Pierwszego dnia uczniowie poznali historyjkę „Od ziarenka do bochenka”, opowiadanie Czesława Janczarskiego „Żyto i chleb”. Następnie przedszkolaki i klasa I kolorowały obrazki i układały według kolejności historyjkę obrazkową związaną z powstawaniem chleba. Starsze dzieci – klasa II i III samodzielnie wykonywały ilustracje do zdań związanych z powstawaniem chleba. Drugiego dnia uczniowie oglądali przygotowaną w szkole dekorację, rozpoznawali rodzaje zbóż i mąk oraz dodatków do pieczywa. Mieli także możliwość degustacji pieczywa pszennego, żytniego i grahama. Dzieci także oglądały film „Jak to jest zrobione – chleb” oraz „Złoty dzwoneczek”. Kolejnego dnia dzieci analizowały przysłowia związane z chlebem, słuchały historii związanej z wyrażaniem szacunku dla chleba kiedyś i dziś. Uczniowie jednogłośnie stwierdzili, że nie należy wyrzucać pieczywa a należy wykorzystywać go do wykonania grzanek i tostów. Największą atrakcją dla dzieci był ostatni dzień projektu. Tego dnia wszyscy zebrali się w kuchni, umyli dokładnie ręce, podwinęli rękawy i przystąpili do wyrabiania ciasta chlebowego. Uczniowie klasy III sprawnie odmierzali potrzebne ilości produktów a młodsze dzieci wszystko dokładnie mieszały. Blachy wypełnione ciastem chlebowym długo grzały się w piekarniku. Zapach pieczonego chleba rozchodził się po całej szkole i potęgował głód we wszystkich brzuchach. Po długiej chwili oczekiwania każdy z ogromnym smakiem i apetytem zjadł kawałek świeżego i pachnącego chleba z masłem. Zajęcia takie są niezwykle atrakcyjne dla wszystkich dzieci. Uczniowie angażują się we wszystkie zadania. Poprzez działania praktyczne poznają prace rolnik i piekarza.
|