W naszej placówce dużą uwagę przywiązujemy do zdrowego żywienia. Przedszkolaki uczymy odróżniać zdrowe produkty od niezdrowych. Pokazujemy, jak zastąpić niezdrowe produkty żywnościowe w codziennej diecie równie smacznymi, ale wartościowymi produktami. Realizując Program Przedszkole Promujące Zdrowie sporo uwagi poświęcamy warzywom i owocom, a także ich znaczeniu w diecie przedszkolaka. Warzywa i owoce to ważny element zdrowej, zbilansowanej diety, zarówno jako część głównego posiłku, jak i w formie przekąsek. Są źródłem witamin, minerałów i błonnika, a także węglowodanów zapewniających. Badania wykazały, że spożywanie dużej ilości warzyw i owoców wiąże się ze zmniejszonym ryzykiem występowania chorób przewlekłych, zwłaszcza chorób układu sercowo - naczyniowego, a także cukrzycy typu 2 oraz pewnych rodzajów raka (m.in. raka jamy ustnej, gardła, krtani, przełyku, żołądka i płuc). Nawyki żywieniowe nabyte w dzieciństwie mają odzwierciedlenie dla rodzaju i jakości wybieranych produktów w wieku dorosłym. Im wcześniej dzieci są przyzwyczajane do jedzenia warzyw i owoców, tym większe jest prawdopodobieństwo, że będą po nie sięgać później. Dlatego codziennym rytuałem stał się zwyczaj spożywania owoców po śniadaniu. Każdego dnia wychowankowie Publicznego Przedszkola w Pokrzywnicy i oddziału przedszkolnego w Łężcach po śniadaniu domagają się swojej porcji owoców, a przygotowane jabłuszka, gruszki, winogrona lub inne owocowe smakołyki w mgnieniu oka zmykają z talerzy dzieci.
Wiosna zawitała na dobre, a pogoda pozwala nam zdecydowanie na częstsze aktywności na świeżym powietrzu. Zabawy „pod chmurką” dostarczają przedszkolakom wiele radości, ale przede wszystkim pozytywnie wpływają na ich zdrowie. Taki rodzaj aktywności pobudza do pracy układ krążenia i wzmacnia odporność. W czasie zabawy pracują wszystkie mięśnie i układ kostno – stawowy, a to jak wiadomo jest niezwykle istotne dla rosnącego przedszkolaka. Zabawy ruchowe są ważnym elementem wychowania. Dzieci kształtują zręczność, zwinność, wytrzymałość i siłę. Najważniejszą jednak zaletą zabawy na świeżym powietrzu jest produkcja hormonów szczęścia, które powstają na skutek dotlenienia mózgu. Pobyt na dworze sprawi, że dziecko będzie radosne i zrelaksowane. Nasza placówka realizując program Przedszkole Promujące Zdrowie kładzie szczególny nacisk na zdrowy tryb życia. Zatem korzystając ze sprzyjającej aury dzieci z Publicznego Przedszkola w Pokrzywnicy oraz oddziału przedszkolnego w Łężcach zamieniły zabawę w salach na relaks na świeżym powietrzu. Zabawa w piaskownicy, skakanie na skakankach, gra w piłkę, wspólne zabawy i spacery to doskonała okazja, aby dzieci realizowały swoje pomysły, szukały nowych rozwiązań i nabywały pewnych umiejętności. Pamiętajmy, że osobisty przykład do aktywnego spędzania wolnego czasu stanowi dla dzieci szansę na rozwój kultury fizycznej, a w przyszłości wzór do naśladowania. Dlatego zachęcajmy pociechy, aby jak najwięcej czasu spędzały „pod chmurką” również po powrocie z przedszkola. Przypomnijmy sobie „klasyki” dzieciństwa takie jak: „Ciucibabka”, „Raz, dwa, trzy – Baba Jaga patrzy”, „klasy” czy gra w chowanego i pokażmy jak wspaniale kiedyś spędzaliśmy wolny czas, bez dostępu do komputera czy tabletu.
Każdy nawet mały człowiek wie, że znajomość historii i szacunek dla przeszłości to w dzisiejszych czasach bardzo ważna sprawa. Dlatego też uczniowie klas I – III w inny sposób niż dotychczas poznawali historię i ważne historyczne wydarzenia. 27 i 30 kwietnia 2018. dzieci uczestniczyły w projekcie edukacyjnym „Majowe święta”. W czasie realizacji zajęć uczniowie za pomocą plastikowych kolorowych kubków odkodowali flagę Polski – ustawiali kubki według podanego szyfru. Do zadań matematycznych wykorzystano godło i herby dawnych stolic naszego kraju. Uczniowie odszyfrowywali ukryte działania. Po wysłuchaniu opowiadania o tym, jak doszło do uchwalenia Konstytucji 3 Maja dzieci pracując w grupach wypisywały skojarzenia do wyrazów patriota, ojczyzna, hymn, wolność. W czasie realizacji tego projektu nawiązano także do przynależności do Unii Europejskiej. Dzieci poprzez podjęte działania uświadomiły sobie, że są Polakami i Europejczykami. Aby pokazać swój patriotyzm, na razie jeszcze w małej formie uczniowie nad swoimi głowami utworzyli powiewającą na wietrze biało – czerwoną flagę. Realizacja tego zadania w nieco innej formie niż zazwyczaj spowodowała, że dzieci pracując w grupach uczyły się współpracy, wykorzystywały zdolności i umiejętności każdego członka zespołu, a co najważniejsze z powagą i szacunkiem traktowały wszystkie wydarzenia historyczne.
|